Budování zpětných odkazů
Budování zpětných odkazů – linkbuilding, je tak trochu věda a
hlavně neustálá práce. Linkbuilding (někdy též „link building“) je webová
obdoba budování public relations.
Jaké jsou tedy pro správce stránky možnosti získání pro SEO vhodných
zpětných odkazů?
-
Odkazy ze spřátelených stránek (raději tematicky shodných)
-
Odkazy z katalogů (opět pokud možno tematicky shodných)
-
Odkazy z článků (mediálních oborových serverů)
-
Odkazy z blogů, diskusních skupin, sociálních sítí apod.
-
Odkazy z inzertních serverů
-
Odkazy z vlastních (za tím účelem vytvořených) webů
-
Nákup zpětných odkazů
-
Odkazy z vlastních stránek téhož webu
Nyní však trochu více detailů k jednotlivým možnostem získávání zpětných
odkazů.
Odkazy z tematicky podobných stránek mohou vznikat samovolně nebo
se lze s jejich majiteli domluvit na vzájemné výpomoci. Problémem zde může být
vzájemná konkurence stránek, kdy cizí majitel webu nechce z tohoto důvodu
upozorňovat své návštěvníky na svého konkurenta. Naopak výhodná pro obě strany
je výměna odkazů mezi weby, které na sebe v dělbě práce navazují – například
vydavatel příruček může propagovat školící firmu a naopak. Pokud se chystáte k
výměně odkazů, volte stránky kvalitní (jak z hlediska návštěvníka, tak i SEO) a
kontrolujte následně vhodnost provedení odkazu na vaši stránku (dle zásad pro
hypertextové odkazy, které jsou uvedené v této a předchozí kapitole). Nadměrné
využívání vzájemných odkazů se nemusí vyhledávačům líbit. Pokud máte na každé
své stránce v patičce například 20 či více odkazů na stránky, které zpětně
odkazují na vás, nebude to asi to nejlepší, co můžete pro svůj web udělat.
Někdy lze tento fakt poněkud zastřít technikou cross-linking. Vy
odkážete na spřátelenou stránku a protistrana na vás odkáže ze svého druhého
webu, jde tedy o nepřímé vzájemné odkazování. Aby to ale mělo smysl, musí být i
jiné odkazy těchto stránek šikovně voleny (nemělo by nakonec být vše silně
vzájemně zacykleno), tj. spřátelené stránky musí vést SEO gramotní správci.
Pokud budete žádat o výměnu odkazů, je vhodné na svůj web nejprve
umístit vhodný odkaz na stránku budoucího zpětného odkazovatele a teprve poté
poprosit o výměnu odkazů. Buďme přitom pokorní, vstřícní, spíše osobní a
poskytněme stručné, ale vyčerpávající informace o svém webu. Uveďte také, jak
byste si zpětný odkaz představovali a z jaké stránky by měl odkazovat. Rozhodně
si nevyměňujte odkazy s weby pro dospělé nebo s weby s problematickým obsahem!
Porno a jim podobné stránky jsou většinou vyhledávačů penalizovány (totéž platí
pro užití klíčových slov z těchto oblastí).
Odkazy z katalogů jsou…