10.7.3
Druhy maloobchodníků
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Maloobchod má rozmanitou strukturu, která se neustále vyvíjí a mění.
Existuje několik přístupů ke klasifikaci maloobchodu. Klasifikace dnešních
maloobchodníků není jednoduchá, i když v rámci globalizujícího se trhu dochází
k jejich určitému sjednocení. Známý marketingový odborník P. Kotler člení
maloobchodníky do 3 skupin, a to na maloobchod v prodejnách, maloobchod bez
prodejen a maloobchodní organizace.
NahoruMaloobchod v prodejnách
Na trhu působí několik druhů maloobchodních jednotek, jež se liší
sortimentem, který nabízejí, jeho šířkou a hloubkou, tzn. svou specializací.
Tyto prodejny mají různé dispoziční řešení i organizaci provozu a také
strategii a prodejní politiku. Mezi sebou se liší podstatnými znaky, které je
zařazují do určitého druhu, resp. typu. Přehled hlavních druhů maloobchodníků
vidíme v následující tabulce.
Podstatné znaky maloobchodních jednotek nazýváme strukturálními a
instrumentálními znaky.
NahoruStrukturální znaky
Strukturální znaky jsou znaky relativně fixní. V krátkém
časovém horizontu jsou neměnné. Řadíme mezi ně:
-
základní vymezení sortimentu (šířka a hloubka),
-
systém zpracování trhu (forma prodeje),
-
umístění jednotky,
-
velikost jednotky.
Instrumentální znaky považujeme za znaky variabilní, což
znamená, že jsou to znaky v krátkém časovém horizontu snadněji proměnlivé.
Patří mezi ně:
Maloobchod v prodejnách
Zařazení maloobchodní jednotky do konkrétního druhu může být ve
světě, v jednotlivých regionech mírně odlišné. Např. u velikostního znaku
najdeme některé diference mezi evropskými či americkými jednotkami. Příkladně u
supermarketů se můžeme setkat s rozdílnými názory na jejich zařazení i v rámci
Evropy nebo i ve srovnání s USA. Proto je třeba vycházet z obecných
převažujících znaků při určení druhu maloobchodní jednotky.
Charakteristika hlavních typů maloobchodních jednotek
NahoruSpecializované prodejny
Prodejny prodávají široký a hluboký sortiment za určitou sortimentní
skupinu či několik podskupin především nepotravinářského zboží. Cenové relace
zboží jsou vyšší. Frekvence poptávky je nižší vzhledem k charakteru sortimentu.
Prodej ve specializovaných prodejnách je náročnější na odbornost a vyškolení
prodejního personálu a je zpravidla doprovázen i nabídkou služeb. Např. prodej
kosmetických výrobků bývá spojen s poradenstvím. Prodej textilního zboží je
doplňován různými úpravami zakoupeného zboží (úprava oděvů, nastříhání závěsů
či záclon apod.). Prodejny jsou umísťovány v místech, kde je vysoká koncentrace
poptávky, aby se zvýšila pravděpodobnost návštěv a aby měly dostatek
potenciálních zákazníků. Často jsou tyto prodejny součástí nákupních center na
okraji měst, aby mohly těžit z blízkosti prodejen s vyšší frekvencí poptávky
(tj. z obchodní gravitace). Podíl těchto prodejen ve struktuře maloobchodní
sítě má klesající tendenci.
NahoruÚzce specializované prodejny
Sortiment prodejen je výrazně úzký, ale hluboký. Obvykle tvoří
nabídku jedna sortimentní skupina, podskupina či vybrané druhy zboží za vysoké
ceny, které jsou odrazem vysoké úrovně prodeje a nabízených služeb, odbornosti
personálu i umístění (především) v městském centru nebo v regionálních
nákupních střediscích. Výběr umístění je u těchto prodejen ještě důležitější
než u prodejen specializovaných. Úzce specializované prodejny se zaměřují na
prodej luxusního a značkového zboží, které potřebuje movitější klientelu.
NahoruSmíšené prodejny
Jsou typické svým širokým, ale mělkým sortimentem. Prodávají
potravinářský a nepotravinářský sortiment denní potřeby především pro venkovské
obyvatelstvo. Nižší frekvence poptávky daná venkovským prostorem se odráží ve
vyšších provozních nákladech a cenách. Kromě venkova jsou tyto prodejny
umísťovány na úrovni menších městských částí (okrsků), aby zajistily základní
stupeň obchodní vybavenosti v daném místě.
NahoruSupereta
Jsou samoobslužné prodejny potravin, které vznikly v 50. letech.
Jedná se o širokosortimentní prodejnu potravin včetně základních druhů
nepotravinářského zboží denní potřeby s prodejní plochou cca 200 - 400
m2. Původně se tyto prodejny objevovaly jako samostatné objekty v
řidší zástavbě, v základní vybavenosti měst a obcí nebo jako oddělené
maloobchodní jednotky, především v obchodních domech. Dnes se v důsledku
mezidruhové konkurence supermarketů supereta umisťují na letištích, nádražích
či odpočívadlech dálnic jako součást velkých čerpacích stanic apod. Jde v
podstatě o supermarket menší velikosti, který tolik nevyužívá výhod provozní
koncentrace. Jejich hlavní filozofií je blízkost spotřebiteli. Vzhledem k
jejich velikosti a omezenosti sortimentu nesplňují požadavky na souborný nákup
plného sortimentu zboží.
NahoruSupermarkety
Jsou velkokapacitní prodejny s plným sortimentem potravin a
základními druhy nepotravinářského zboží. Prodejní plocha přesahuje 400
m2. Evropské supermarkety se pohybují zpravidla na hranici 800 - 1
500 m2. Americké supermarkety dosahují větších rozměrů. Vznik
supermarketů se datuje do období velké hospodářské krize v 30. letech 20.
století. Důvodem jejich vzniku bylo hledání nákladových rezerv při prodeji
zboží a snižování cen zboží, což bylo vyvoláno jeho váznoucím odbytem.
Supermarkety se snaží dosahovat nižších nákladů prodeje, tzn. především
provozních nákladů, realizují nižší ziskové rozpětí a velké fyzické objemy
prodeje. Zboží nabízejí všeobecně za nižší ceny než průměrně tržní ceny.
Samoobslužná forma prodeje je doplněna speciálním obsluhovaným úsekem. Prodejny
se umisťují na všech stupních obchodní vybavenosti, a to od základní až po
centrální. Jsou obvykle součástí obchodních domů v centrech měst, regionálních
nákupních středisek na městských periferiích i významnějších dopravních
uzlů.
NahoruHypermarkety
Vznikly v 60. letech v USA. Oproti supermarketům dosahují vyššího
rozsahu prodejních ploch a nabízejí svým zákazníkům kromě potravinářského
sortimentu i širší nabídku nepotravinářského zboží s vyšší dynamikou prodeje.
Hypermarkety nejsou vhodné pro menší každodenní nákupy a trpí většími výkyvy v
poptávce během týdne. Jde tedy o velkou jednotku nabízející na jedné ploše
potravinářské i nepotravinářské zboží denní, časté i občasné poptávky převážně
formou samoobsluhy s doplňujícími odděleními služeb, jako jsou bankovní služby,
občerstvení, cestovní kanceláře, pošty, lékárny apod. Obvykle jsou tyto služby
zajišťovány cizími podnikateli. Spodní hranice prodejních ploch představuje cca
1 500 - 2 000 m2, horní hranice pak až 15 000 m2 i více v
americkém pojetí. Provoz hypermarketů je založen na nahrazování živé práce
prodejní plochou a technologií. Charakter práce umožňuje zaměstnávat pracovníky
s nižší kvalifikací, a snižovat tak výrazně podíl mzdových nákladů, které tvoří
v maloobchodě rozhodující část celkových provozních nákladů. Orientace na
rychloobrátkové zboží umožňuje též agresivní cenovou politiku, která je
podpořena nižšími nákupními cenami. Zpravidla nevyužívají služeb cizího
velkoobchodu, ale nakupují přímo ve výrobě prostřednictvím obchodních řetězců,
jejichž součástí jsou. Obchodní řetězce mají vlastní logistické zázemí, v němž
se připravuje sortiment pro sítě jejich prodejen. Uplatnění nacházejí
hypermarkety zejména v rámci regionálních nákupních center opatřených
rozsáhlými parkovacími plochami.
NahoruUniverzální obchodní domy
Nabízejí široký a hluboký sortiment "pod jednou střechou“. Zajišťují
tak souborný nákup zboží s rozsáhlým výběrem a širokou škálou služeb. Jsou tak
jedinou jednotkou, která nabízí ucelený univerzální sortiment. První obchodní
dům se objevil již v roce 1826 v Paříži a patřil mezi nejprogresivnější
maloobchodní jednotky. Předpokladem jejich vzniku i rozvoje (1860 - 1960) byla
postupující průmyslová revoluce, která začala od poloviny 18. století, rozvoj
výroby a trhu spotřebního zboží, jakožto s tím související koncentrace
obyvatelstva do měst. Dnes jsou obchodní domy vytlačovány jinými maloobchodními
druhy a nuceny tak opouštět svou původní prodejní strategii. Zavádějí
samoobslužné formy prodeje, pořádají výprodeje, omezují některé služby v zájmu
snížení nákladů, pronajímají své plochy jiným obchodníkům (shop in shop -
obchod v obchodě) a rozšiřují svou činnost o zásilkový prodej. Střední a vyšší
ceny jsou odrazem náročnějšího provozu a sortimentní politiky. Plocha
obchodních domů se minimálně pohybuje na úrovni 5 000 m2, průměrná
velikost univerzálních obchodních domů pak v rozmezí 10 000 - 20 000
m2. Umístění obchodních domů je zpravidla v centrech měst, i když si
v současnosti hledají místa nová, např. v rámci nákupních center.
NahoruSpecializované obchodní domy
Orientují se na nepotravinářský sortiment (především jeho část),
nejčastěji na textilní či sportovní sortiment včetně doprovodných služeb. Šířka
a hloubka sortimentu se odráží ve středních a vyšších cenách. Forma prodeje je
kombinovaná - pultová, samoobslužná nebo volný výběr. Specializované obchodní
domy mají menší prodejní plochy než obchodní domy univerzální (min. cca 1 500
m2). Sílící konkurenční podmínky si vynucují nezbytnost vstupu
obchodních domů do vertikální nebo horizontální kooperace. Umístění vzhledem ke
specializovanému sortimentu vyžaduje místa koncentrované koupěschopné
poptávky.
NahoruOdborné velkoprodejny (odborné trhy)
Prodávají sortiment nepotravinářského zboží účelově zaměřený na
potřeby či zájmy zákazníků. Liší se od specializovaných obchodních domů tím, že
nabízejí zboží zpravidla rychloobrátkové nižší cenové hladiny díky samoobslužné
formě prodeje, jednoduchým řešením stavby, nižším provozním nákladům a
zapojením do vertikální kooperace. Velikost prodejních ploch se zpravidla
pohybuje v několika…