dnes je 20.9.2019
Input:

Horké chvilky personalisty - očekávání uchazečů

11.11.2010, Zdroj: Verlag Dashöfer

Horké chvilky personalisty – očekávání uchazečů

První představa začínajícího personalisty o tom, co může být nepříjemné na pohovoru, se většinou váže k tomu, co udělá uchazeč. Pravdou je, že rizikem je spíš to, jak zareaguje on sám. Jde o to, že personalista by měl dobře znát podmínky svého zaměstnavatele i konkrétního manažera. Je potřeba se orientovat v termínech nástupu, benefitech a jejich čerpání, platovém rozpětí, nárocích na odměny a jejich čerpání, pracovní době (např. směnnost, klouzavá pracovní době), ale také v možnostech dát někomu výjimku a u koho je to možné.

Je to poměrně hodně otázek. Některé jsou samozřejmostí, ale jiné Vás nenapadnou, dokud se na ně někdo z uchazečů nezeptá. Je důležité si uvědomovat, že všeobecné firemní podmínky, které platí pro většinu zaměstnanců, nemusí platit v jednom konkrétním oddělení. Určité obory mají svá specifika a pokud kandidáta na pozici v této oblasti špatně informujete, můžete ho definitivně ztratit. Představte si, že máte nastavenou pracovní dobu od 8 hodin. Málokdy to platí pro IT oddělení. Pokud budoucího IT pracovníka budete strašit osmou hodinou, nejspíš se Vám ho podaří odradit. Tohle všechno jsou otázky, které je předem potřeba zjistit u manažera a potom je mít napsané. Věřte, že podmínky na jedné, nebo třeba na čtyřech různých pozicích si snadno zapamatujete. Ale zapamatujete si i podmínky na 15 nebo třeba 40 pozicích? A to je počet, který personalisté ve větších firmách mívají běžně otevřeno.

Je lepší si psát než podat chybné informace.

Pomůckou může být i to, že si sepíšete seznam otázek, na které se vždycky zeptáte. Tento seznam se může s Vašimi zkušenostmi rozrůstat.

Pokud se někdo zeptá na něco, co přesto nevíte, přiznejte to. I kdyby to mělo být víc věcí, i kdybyste se měli cítit trapně, že toho tolik nevíte. I potom to přiznejte.

V souvislosti se zaměstnáním se občas hovoří o pojmu psychologická smlouva. Je to obdoba smlouvy právní, jen není dána písemně. Jde o smlouva, kterou si začne vytvářet budoucí zaměstnanec už v okamžiku, kdy uvažuje o tom, jestli odepíše na Váš inzerát. I tam se podílíte na utváření určitých očekávání. Můžete vyvolávat očekávání, že jde o mladou a přátelskou