10.4.2
Marketingový výzkum, jeho cíl a využití
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Marketingový výzkum má svůj obecný cíl. Je jím snížení nejistoty
firem při rozhodování, dosažení správné kombinace prvků marketingového mixu,
sledování všech marketingových aktivit a kontrola jejich výsledků.
Využití marketingového výzkumu je široké. Využívá se k různým
aplikacím. Nejčastěji pro:
Výzkum trhu je zaměřen na charakteristiky trhu, jeho
velikost a lokalizaci, vývoj trhu, hlavní konkurenty, jejich postavení a
chování. V rámci výzkumu trhu se provádí analýza makroprostředí a
mikroprostředí. Výzkum výrobků se zabývá otázkami
spotřebitelských preferencí, jejich potřebami, přijímáním nových výrobků a
názory na konkurenční výrobky jakožto příčinami nespokojenosti zákazníků s
nabízenými produkty. Výzkum nástrojů komunikačního mixu hodnotí
úspěšnost reklamy, výběr reklamních médií, používané metody prodeje, jeho
podpory, ověřování image podniku apod.
Manažeři nejčastěji hledají odpovědi na tyto otázky:
-
Konkurence
-
Co víme o naší konkurenci?
-
Kdo jsou naši konkurenti?
-
Čím se zabývají?
-
Jaké jsou jejich ceny?
-
Jaké jsou jejich náklady?
-
Jak své zboží distribuují?
-
Zákazníci