4.7.2
Plánování lidských zdrojů
Východiskem řízení lidských zdrojů v obchodním podniku je plánování
lidských zdrojů, jehož cílem je analyzovat současný stav zdrojů ve firmě,
identifikovat personální potřeby podniku a hledat nástroje k vytvoření
žádoucího stavu. Plán personálního zajištění by měl vycházet z analýzy vnějších
vlivů, analýzy vnitřních vlivů a rozboru a stanovení budoucích požadavků.
Všechny výše uvedené analýzy řeší jednak kvantitativní stránku,
jednak kvalitativní stránku potřeb. Kvantitativní stránka představuje počty
pracovníků a jejich struktury. Kvalitativní stránka se zaměřuje na kvalifikaci
pracovníků. Na kvantitativní i kvalitativní stránku působí cíle firmy, záměry v
kultuře prodeje, požadovaná úroveň nákupních podmínek, kterou chceme zákazníkům
nabídnout v provozovaných prodejnách v souladu s marketingovou strategií a
image firmy.
NahoruAnalýza vnějších vlivů
Analýza vnějších vlivů se zpravidla provádí v širších a užších
souvislostech. Širší souvislosti jsou orientovány na všeobecné podmínky na trhu
a zabývá se jimi každá společnost bez rozdílu. Nezáleží zde zcela na předmětu
podnikání daného podniku. Užší souvislosti analýzy již zohledňují příslušné
odvětví, ve kterém firma podniká. Obchod, maloobchod, velkoobchod a retailing
mají specifické požadavky na organizaci obchodního provozu i používané
technologie, a tedy i na personální zajištění.
Širší souvislosti analýzy:
-
ekonomické a sociální podmínky regionu (země), celková kulturní
úroveň národa,
-
stav zaměstnanosti v regionu, úroveň mezd, regulace v oblasti
zaměstnanosti,
-
úlevy,
-
omezení zákoníku práce,
-
úroveň minimální mzdy, odstupné, pojištění pracovníků apod.
Výše uvedené souvislosti mají vliv na náklady na pracovní sílu a
její kvalitu. Jsou východiskem pro první odhady na výši investic do vzdělávání
pracovníků i na organizaci personálního řízení
Užší souvislosti analýzy:
-
dlouhodobý trend vývoje zaměstnanosti v obchodě,
-
vysoký podíl zaměstnanosti žen v obchodě a zejména v
maloobchodě,
-
existující volné zdroje práce
-
charakter práce v obchodě,
-
ukazatel obslužného standardu.
Dlouhodobý trend vývoje zaměstnanosti v obchodě je ovlivněn změnou
struktury obchodní sítě, typů maloobchodních jednotek a forem prodeje. Dnes je
třeba počítat s rostoucí průměrnou velikostí provozních jednotek (supermarkety,
hypermarkety apod.), které tvoří jádro maloobchodní sítě. Absolutní počet
pracovníků roste, relativní počty klesají souběžně s růstem průměrného výkonu
na 1 pracovníka či metr čtvereční prodejní plochy.
Vysoký podíl zaměstnanosti žen v obchodě ovlivňuje požadavky na
tvorbu pracovních podmínek, organizaci práce a pracovní režimy. Ženy jsou také
volnými zdroji práce v obchodě, zejména ženy v domácnosti.
Charakter práce v obchodě je daný intenzitou práce, technickou
vybaveností a dalšími pracovními podmínkami, jež jsou pro obchod specifické,
jako je práce o volných dnech, sociální poměry na pracovišti apod. Podle
velikosti energetického výdaje se pracovní činnosti v obchodě pohybují na
úrovni práce lehké, středně těžké i těžké. Záleží na charakteru prodávaného
sortimentu a frekvenci poptávky.
Ukazatel obslužného standardu vypovídá o všeobecné úrovni obchodu v
dané lokalitě. Je vyjádřen dvojím způsobem: