4.6.5
Příklady organizačních kroků pro zajištění managementu
znalostí
PhDr. Vladimír Hřebíček
Především je nutné si uvědomit, že skutečný management znalostí
nemůže být jednorázovou kampaní.
Pro zavádění managementu znalostí v jakékoliv organizaci je důležitá
kvalita projektu. Bez projektového řízení není implementace managementu
znalostí v praxi myslitelná. Prioritní pro projekt zavádění managementu
znalostí jsou otázky kvality, adekvátnosti cíle, kompetence šéfa projektu a
zdrojů, které vedení vyčlení.
Vedení podniků, jež se touto otázkou chtějí opravdu vážně zabývat,
by měla ze svého středu pověřit někoho přípravou a organizací managementu
znalostí, podobně jako existují pověřenci vedení pro jakost.
NahoruCentrum znalostí v organizaci
Dále by mělo vzniknout centrální pracoviště - znalostní centrum, v
němž bude zaměstnána skupina znalostních pracovníků, podobně jako existují
výpočetní centra a v nich informatici. Pověřenec pro management znalostí
takovéto pracoviště povede.
Posláním tohoto znalostního centra je znalosti a obohacené informace
zkoumat, mapovat jejich souvislosti, vyhodnocovat, zpracovávat do pracovních
postupů a organizačních norem, zasazovat je do kontextu jiných znalostí a
předkládat centrálně k využití ostatním oddělením a zaměstnancům. Pracovníci
organizace pak přicházejí do znalostního centra s požadavky na znalosti, tato
centra je vyhledají nebo zpracují a zájemci je dostávají ve stylu
"jednorázového nákupu“.
NahoruFunkce a úkoly pracovníků
Pracovníci centra mají různé funkce a úkoly:
-
analytické, aby zmapovali zdroje znalostí,
-
business, aby znalosti dokázali smysluplně interpretovat a
kodifikovat,
-
technické, aby znalosti dokázali uchovávat ve znalostních
databázích,
-
knihovní, aby dokázali vést uživatele databází a vyhledávat,
-
řídící, aby dokázali realizovat znalostní iniciativy,
-
vzdělávací, aby dokázali přenášet znalosti na zaměstnance, kteří
je potřebují pro svou práci.
Znalostní pracovníci také evidují požadavky na znalosti, které
nejsou centrem odpovězeny, a na základě těchto požadavků provádí další rozvoj
znalostního centra.
V iniciativách zaměřených na získávání znalostí a jejich aplikaci
hrají znalostní pracovníci manažerskou a metodickou roli. Iniciativy se obvykle
řídí běžnými postupy projektového managementu doplněnými a upravenými o prvky
řešení slabě strukturovaných problémů.
Znalosti jsou dodávány do znalostního centra zevnitř a ve velké míře
též zvenčí organizace, což s sebou nese potřebu vhodné evidence "kdo zná co“.
Znalostní centra nastavují disciplínu sdílení znalostí a proaktivní přísun
znalostí. Odpovídají na otázky:
-
Kde jsou zdroje znalostí v organizaci?
-
Kdo znalosti využívá, jak často a proč?
-
Kolik mě stojí získávání a správa znalostí?
NahoruKomunity společného zájmu
Kromě centrálního pracoviště pro řízení znalostí je užitečné
organizovat znalostní komunity pracovníků, které vznikají v důsledku propojení
znalostí s jejich…