10.3.3
Proces tvorby strategie a její hierarchie
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Strategický proces musí být procesem nepřetržitým. Obecně začíná
zpracování firemní strategie formulací poslání a vize firmy, vycházející z
podnikatelské filozofie, strategickou analýzou, která zahrnuje interní a
externí analýzu, pak jsou definovány cíle podniku a varianty jejich dosažení.
Na formulaci strategie navazuje její implementace do praxe, taktika a
kontrola.
Základní strategický proces a jeho implementace ve firmě:
Mohou existovat různé úrovně formulace strategie podniku, což je
závislé na tom, v jakém stadiu svého vývoje se firma nachází (pionýrské,
organizační či integrační). Firemní strategie má svou hierarchii. Strategické
rozhodování podniku bude ovlivněno jeho velikostí a pozicí na trhu.
NahoruStrategický proces malého a středního podniku (MSP)
Strategický proces v malé a střední firmě je jednodušší než ve
velkém podniku se složitější organizační strukturou. Proces má obvykle tyto
kroky:
-
popis současného stavu podniku,
-
určení cílového stavu podniku ve střednědobém horizontu,
-
vytýčení strategických cílů,
-
strategie naplnění těchto cílů,
-
nastavení kontrolních mechanismů k zajištění cílů.
Strategické cíle jsou nadřazeny všem vnitřním útvarům podniku a
oddělením. Krátkodobé cíle těchto oddělení musejí být v souladu s celkovou
strategií. Strategickým cílům musejí odpovídat cíle finančního oddělení,
obchodního, marketingového, personálního i výrobního. V malých a středních
podnicích je typické, že dochází ke slučování strategií, což se obvykle stává u
obchodní a marketingové strategie. Je to důsledek jednodušší organizační
struktury MSP.
NahoruStrategický proces v diverzifikovaném podniku
Jestliže podnik působí ve více geografických oblastech či
nezávislých odvětvích, probíhá strategické plánování na více úrovních.
Zpravidla se strategie vytváří na třech úrovních, a to na úrovni korporace (tj.
na úrovni celého podniku), na úrovni strategické podnikatelské jednotky (SBU),
resp. strategické obchodní jednotky, a na úrovni funkčních systémů. Uvnitř
podniku jsou manažeři jak na vrcholu podniku, tak na úrovni podnikatelských
jednotek i na funkční úrovni.
Diverzifikovaný podnik má centrálu, která určuje strategii a v
závislosti na ní celkový model řízení. Může jít o diverzifikované tuzemské
firmy i o multinacionální korporaci, která má své fyzické jednotky na území
jiných států. Tato korporace má nástroje na společné využívání zdrojů firmy,
jejich přečerpávání, akumulaci a společné investování.
NahoruÚroveň korporace (corporate strategie)
Na úrovni korporace vzniká firemní či podnikatelská strategie, která
řeší, jaká bude naše celková filozofie podnikání, v čem budeme podnikat, v
jakém odvětví a kde. Kam budeme směřovat naše investice. Rozhodování o
strategii je ovlivněno podnikovou filozofií, vizí a posláním podniku, jeho
vnitřními hodnotami a etikou, jakožto makroprostředím a mikroprostředím. Za
zpracování a zavedení strategie odpovídá ředitel podniku, který usiluje o
vytvoření strategie pro podnik jako celek.
Na formulaci podnikatelské strategie…