10.2.9
Řízení vztahů se zákazníky - CRM
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
NahoruPočátky řízení vztahů se zákazníky
Krásný příklad o raných počátcích vztahů se zákazníky připomínají ve
své knize Storbacka a Lehtinen, kteří se vracejí až do období před průmyslovou
revolucí, kdy ve městech i na venkově působili řemeslníci, jež se učili řemeslo
předáváním znalostí a zkušeností z otce na syna, z mistra na tovaryše a
učedníka. Byli to profesionálové svého řemesla a navíc velmi dobře znali své
zákazníky v okolí. Často je znali osobně, dovedli si představit, jaké mají
potřeby. Tyto informace o zákazníkovi pečlivě uchovávali v paměti.
NahoruSoučasnost CRM
Dnes je situace složitější, neboť se zvětšily trhy a akční rádius
firem i všech organizací, které mohou CRM ve své činnosti aplikovat. Vidíme
však, že CRM nemusí být cizí ani malému a střednímu podnikání. Dokonce lze
říci, že to pro něj může být konkurenční výhoda. Zejména v oblasti služeb může
toto tvrzení platit. I když pro malé a střední podniky může být zavedení CRM
složitější z hlediska finančních nároků.
Problematikou CRM se zabývá řada odborníků v odborné literatuře.
Najdeme zde nemálo zahraničních titulů od autorů ze zavedených tržních
ekonomik. V transformujících se zemích střední a východní Evropy
jsou také vydávány knihy zabývající se CRM, mnohdy doplněné o zkušenosti z
praxe. Nejaktuálnější informace z oblasti CRM jsou prezentovány
v odborných časopisech, které jsou přímo zaměřeny na toto téma nebo se zabývají
řízením vztahů se zákazníky v souvislosti s řešením jiných ekonomických
problémů. Cenné poznatky lze najít také na internetových stránkách.
Relační marketing je definován jako proces identifikace, vybudování,
udržování, zlepšování i ukončení vztahů se zákazníky a ostatními
zainteresovanými subjekty při vzájemném prospěchu všech zúčastněných stran. Řízením vztahů se zabývá CRM. V tradičním marketingu je
základním nástrojem marketingu produkt, v relačním marketingu je to vztah, jaký
firma vytváří se zákazníkem, přičemž produkt je součástí tohoto vztahu.
NahoruDefinování CRM
V odborné literatuře se setkáváme s řadou definicí CRM. Při jeho
definování můžeme vycházet z toho, že široký rozsah technik, které jsou
využívané v marketingu, výzkumu, komunikaci, odpovídajících službách a tvorbě
cen. To umožňuje:
-
pochopit, kdo je vaším zákazníkem,
-
vyčlenit nejlepší zákazníky (ti, kteří chtějí mít dlouhodobý
vztah),
-
vytvořit nadčasový vztah a posílit mnohonásobné vzájemné
působení,
-
řídit tento vztah ke vzájemné spokojenosti a výhodě,
-
usilovat o získání většího množství zákazníků.
Přechod od transakčního marketingu k relačnímu bylo impulsem k
…