PhDr. Vladimír Hřebíček
Rozvoj zaměstnanců je oblast, která by měla přímo navazovat na
pravidelná hodnocení zaměstnanců, pokud hodnoticí pohovory neprobíhají pouze
formálně. Jedním z výstupů hodnoticího pohovoru by měly být i cíle v oblasti
osobního rozvoje na další sledované období.
Kromě hodnocení zaměstnanců mohou být dalším informačním zdrojem pro
rozvoj personální audity, různé metody analýzy tréninkových potřeb nebo záměry
vedení podniku související s managementem znalostí.
V odborné literatuře se hovoří o třech základních důvodech školení a
výcviku zaměstnanců:
-
zvyšování úrovně všeobecných znalostí personálu,
-
rekvalifikace nebo zvýšení profesionality určitých kategorií
zaměstnanců,
-
vnitřní změny v organizaci.
NahoruCyklus vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
Jak vyplývá z výše uvedeného obrázku, strategie vzdělávání a rozvoje
zaměstnanců v organizaci by měla vycházet ze strategie řízení lidských zdrojů.
Samotná realizace vzdělávání by pak měla být uskutečňována na základě analýzy
potřeb vzdělávání. Důležitým prvkem, který se v praxi často neprovádí nebo se
provádí pouze formálně, je monitorování a vyhodnocování vzdělávacích akcí. Na
základě tohoto vyhodnocení by se v budoucnu měla přijmout opatření pro
zefektivnění vzdělávacích programů.
Aby bylo vzdělávání efektivní, je nezbytné rozpoznat potřeby
vzdělávání nejen u jednotlivců a skupin, ale i to, nakolik jsou jejich potřeby
vzdělávání v souladu s celkovými cíli organizace. Při získávání údajů je třeba
si uvědomit, co je základním cílem procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků. Jde
o to, zajistit způsobilost všech pracovníků ke kvalitnímu výkonu činností
pracovního místa, na kterém jsou zařazeni.
Účelná organizační struktura, vytvoření pracovních míst v
jednotlivých organizačních jednotkách, zařazení způsobilých pracovníků na tato
místa a jejich kontinuální rozvoj jsou tzv. klíčovými faktory výkonu
organizace.
NahoruKompetence
V souvislosti s kompetencemi mluvíme o:
-
současné úrovni kompetencí - při zjišťování současných
znalostí, dovedností a postojů jednotlivce pro výkon daného pracovního
místa,
-
požadované úrovni kompetencí pro současné nebo budoucí
funkční zařazení,
-
potenciálu kompetencí - kompetence, které nejsou v
současné době plně využity a představují potenciál pro rozvoj jednotlivce,
organizace.
Při analýze potřeb vzdělávání je třeba rozlišit několik úrovní pro
definování úrovní kompetencí:
-
kompetence jednotlivce - základna pro každé hodnocení
potřeb, porovnává se úroveň znalostí, dovedností, postojů jednotlivých
pracovníků, jednotlivých pracovních míst,
-
kompetence oddělení - vyjadřuje potřeby funkčního
oddělení ve vztahu k úkolům a odpovědnostem v rámci celé firmy (např.
marketing, výroba, konstrukce ...),
-
kompetence organizace - sem zahrnujeme výkonnost celé
organizace, potřeby, které mají vazby na cíle, strategie firmy, na vývojové
programy a projekty rozvoje.
Zaměření analýzy vzdělávacích a rozvojových potřeb můžeme znázornit
takto:
Proces analýzy vzdělávacích potřeb lze rozložit do následujících
kroků:
-
plánování analýzy vzdělávacích potřeb,
-
sběr informací,
-
vyhodnocení informací,
-
návrh vzdělávacího programu.
Významnou úlohu při identifikaci potřeb vzdělávání hrají údaje o
demografické, sociální, ekonomické a kvalifikační struktuře pracovníků, o míře
využití kvalifikace a fondu pracovní doby i celkové produktivitě práce. Velmi
důležité jsou pak informace o fluktuačních tendencích, celkové míře fluktuace a
absence. Bohužel posledně jmenované informace zatím mnoho manažerů a
personalistů nevnímá jako důležité v souvislosti se vzdělávacími potřebami.
NahoruAnalýza vzdělávacích potřeb
Kroky analýzy pracovních míst pro účely vzdělávání a rozvoje
pracovníků:
-
rozhovor s držitelem pracovního místa o tom, kde vidí potřeby
vlastního vzdělávání,
-
rozhovor s manažery a bezprostředně nadřízenými o tom, v čem by
se měli podřízení rozvinout a zdokonalit,
-
rozhovor s lidmi, kteří přicházejí s výkonem činností pracovního
místa do styku. Ti poskytnou zpravidla informace o slabých místech ve výkonu
analyzované funkce,
-
zkoumání cílů pracovního výkonu na daném pracovišti,
-
analýza požadovaných kompetencí (kvalifikace) pro výkon
konkrétních funkcí.
Při provádění analýzy údajů o jednotlivcích můžeme vycházet z
těchto informací:
-
záznamy výsledků různých odborných zkoušek, testů apod.,
-
analýzy záznamů hodnocení výkonů pracovníků v průběhu jejich
práce,
-
informace o aspiraci pracovníků týkající se jejich pracovní
kariéry,
-
kromě evidovaných údajů na personálním útvaru mohou být
užitečným zdrojem i výstupy z pravidelného hodnocení zaměstnanců.
Vzdělávací programy by tedy měly být připravovány na míru podle
potřeb jednotlivých pracovišť a jednotlivých zaměstnanců, tak aby lidi
rozvíjely v souladu s potřebami pro jejich práci nebo aby v nich upevňovaly
dovednosti a návyky, s nimiž se sice seznámili dříve, ale potřebují je z důvodu
efektivního výkonu své práce opakovat.
NahoruMetody rozvoje a vzdělávání zaměstnanců
NahoruPříprava a rozvoj dělnických profesí
-
Zácvik - jde zpravidla o několikahodinové nebo
několikadenní zacvičovaní na provádění především manuálních operací při výrobě.
Nově příchozí lidé se tak učí provádět efektivně svou práci pod dohledem
zkušenějších kolegů nebo pracovníků pověřených vedením zácviku.
-
Zaškolení - jde zpravidla o několikadenní i
několikatýdenní program spojující teoretické znalosti i praktické dovednosti
nebo návyky, které musejí lidé získat pro obsluhu nějakého zařízení. Zaškolení
se nemusí týkat jen nových zaměstnanců, ale souvisí i se zaváděním nových
technologií nebo nových postupů v organizaci.
-
Studium za účelem získání výučního listu - může jít o
několikaměsíční i víceleté studium potřebné pro kvalifikované vykonávání
některých profesí. V dnešní době je toto studium nejen záležitostí absolventů
základních škol, ale často se týká i dospělých, kteří se rekvalifikují z jiných
profesí.
-
Patronát - patron je zpravidla kolega, který má více
pracovních zkušeností a má nového spolupracovníka na starosti třeba i několik
měsíců. Je důležité, aby činnost patronů byla systematická a oni věděli, které
znalosti a dovednosti mají novým lidem předávat.
-
Příprava ke kvalifikačním zkouškám - jde zpravidla o
krátkodobé kurzy zakončené teoretickou i praktickou zkouškou. Takovýmto
způsobem mohou dělníci například získat svářečský průkaz nebo kvalifikaci
jeřábníka či řidiče vysokozdvižného vozíku a podobně.
-
Periodické obnovování způsobilosti - jde o různé druhy
opakovaných zácviků nebo krátkých školení, jejichž účelem je pravidelné
obnovování znalostí a dovedností lidí. V některých profesích může souviset se
změnami v zákonech a normách, s nimiž musejí být i dělníci na některých
pracovištích seznamováni.
-
Pracovní stáže - tento druh rozvoje se uplatňuje
zpravidla v podnicích koncernového typu, kdy noví zaměstnanci nebo zaměstnanci,
s nimiž se počítá pro práci na nově instalovaném zařízení, které již v koncernu
někde pracuje, odcházejí na několik týdnů do sesterské organizace a tam se v
pracovním procesu seznamují například s novou linkou.
-
Rekvalifikace - je stále častější způsob získávání nové
profese. Může jít o krátkodobé nebo střednědobé kurzy, které zaměstnancům
umožní získání nové kvalifikace, poté co v podniku dojde k organizačním změnám,
které mají vliv na profesní potřebu.
-
Kroužky kvality - v rámci tohoto způsobu rozvoje se
seznamují dělníci s novými metodami práce a řešení problémů pod vedením
externího lektora přímo na pracovišti.
-
Řešitelské týmy - v souvislosti s projekty zaměřenými na
řešení různých pracovních problémů se vytvářejí řešitelské týmy, do nichž se
vyplácí zapojovat i dělníky kvůli jejich zkušenostem a postřehu. Na druhé
straně se dělníci v rámci těchto týmů učí nové metody sběru dat, jejich analýzy
a vyhodnocování, které mohou následně využívat i ve své práci.
NahoruRozvoj nemanažerských zaměstnanců
-
Do této skupiny mohou patřit různí techničtí pracovníci nebo
referenti, konstruktéři, skladníci a podobně, kteří nejsou ve vedoucích
funkcích a nemají pod sebou…