dnes je 20.9.2019
Input:

Spolupráce personálního oddělení a managementu při výběru zaměstnanců

11.10.2010, Zdroj: Verlag Dashöfer

Spolupráce personálního oddělení a managementu při výběru zaměstnanců

Spolupráce personálního oddělení s manažerem je zásadní pro úspěch výběrového řízení. Manažer je vnitřní zákazník, který u personálního oddělení může chtít „nakupovat“, a potom vše funguje, jak má, nebo jeho služby může odmítat, a pak je to problém. Personální oddělení proto musí poskytovat takovou službu, kterou zákazník vyžaduje, ale zároveň by mělo manažera vzdělávat a usměrňovat, aby akceptoval jen službu kvalitní a etickou.

Meze personálního plánování

V učebnicích o náboru a výběru zaměstnanců můžeme téměř vždy najít kapitolku o personálním plánování. Praxe však často ukáže, že personální plánování je mýtus. Pokud nějaké společnosti existuje, požadují personalisté od manažerů čísla. Pokud manažeři daná čísla dodají, zpravidla se stejně během několika týdnů natolik změní, že nemá žádný smysl se snažit podle nich pracovat. Proto musí personální oddělení pracovat na základě aktuální objednávky. Optimální situace je, pokud se nám podaří přesvědčit manažera, nebo jeho pravou ruku, aby nás informovat, že někdo odejde, „bude odejit“, nebo oddělení nestíhá a manažer se chystá k top-managementu s žádostí o povolení nového pracovního místa. Jakmile se to dozvíme, není na co čekat. Je potřeba se okamžitě spojit s manažerem a hovořit s ním o tom, koho na uvolněné nebo nově vytvořené místo bude chtít.

Tipy pro úspěšnou spolupráci personalisty a manažera

Dobrá spolupráce s manažerem vyžaduje komunikaci. Pokud máte tu možnost, raději se sejděte osobně, zejména v případě, že se zatím neznáte. Je také důležité vidět pracoviště, kde bude nový zaměstnanec pracovat – zjistit, zda jde o kancelář, nebo open-space, jak je to s dostupností, bezpečností (zejména v případě směnného provozu), stravováním apod.

Od manažera potřebujete zjistit tvrdá data o pozici, jako je odměňování, pracovní doba, požadavky na kvalifikaci, praxi, vzdělání, jazyky a další dovednosti.

Měli byste se také dozvědět, jaké jsou představy manažera o povaze vhodného zaměstnance. V tuto chvíli byste se neměli spokojit s tím, že je potřeba, aby byl kandidát flexibilní, pečlivý a loajální. Proč?