10.3.4
Strategický marketing
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Od obecného strategického plánování nyní přejdeme ke strategickému
marketingu. Firma, která je marketingově orientovaná, vychází z obecných zásad
strategického plánování a soustřeďuje se zejména na předvídání vývojových
trendů na trhu a trvalé zabezpečování vývoje vhodných výrobků a služeb.
Souběžně s tím sleduje, vyhodnocuje a pomáhá k udržování výkonnosti firmy.
Provádí se například shromažďování a analýza informací z minulých období a
vytvářejí se časové řady potřebných ukazatelů typu prodej, zisk, náklady atd.
Plánují se marketingové aktivity na určité období. Předvídají se změny na trhu
i v chování zákazníků.
Strategický marketing zahrnuje 4 složky, na nichž stojí. Patří mezi
ně koncepce marketingového managementu, marketingový mix, marketingový
plánovací proces a marketingové nástroje.
Koncepce strategického marketingového řízení (marketingového
managementu)
Tato složka marketingu představuje koncepci, resp. filozofii
marketingu.Vyjadřuje úroveň tržní orientace firmy. Koncepce musí odpovědět na
řadu otázek, které se týkají zákazníků firmy. Zákazník je v centru pozornosti
(viz dříve zmiňovaný CRM). Pokud firma neporozumí trhu a svým zákazníkům, pak
nezná své zákazníky, nezná jejich potřeby ani je nemůže uspokojit.
NahoruMarketingový mix
Marketingová koncepce může být naplňována prostřednictvím prvků
marketingového mixu. Marketingový mix je kombinací marketingových prvků, které
podmiňují efektivní podnikání. Obecný marketingový mix má 4 P (Product, Price,
Promotion, Place). Product jako výrobek, price jako cena, place jako místo či
distribuce, promotion jako podpora prodeje. Tento marketingový mix se přímo
vztahuje ke konkrétnímu výrobku. Jednotlivé prvky se navzájem ovlivňují a
doplňují. Změna jednoho prvku musí být okamžitě posuzována s ohledem na další
prvky. Zejména určující je změna produktu.
Marketingový mix výrobku:
V odborné literatuře však najdeme další modifikace marketingového
mixu, které se mohou týkat služeb, marketingu měst a obcí, obchodu či
maloobchodu. V praxi se již využívá i…