4.6.1
Úvod - Co je to management znalostí
PhDr. Vladimír Hřebíček
Znalosti se staly natolik důležitým faktorem podnikání, že firmy,
které nejeví zájem o management svých znalostí, vypadají, jako by jim byl
lhostejný předmět jejich podnikání.
NahoruManagement znalostí
Management znalostí - je praktická disciplína, vzniklá
v praxi a s praxí silně svázaná. Vzhledem k tomu, že nositeli znalostí jsou
lidé, můžeme zařadit procesy spojené s managementem znalostí mezi procesy
spadající do oblastí řízení lidských zdrojů. Rozvoj a efektivní využívání
takzvaného intelektuálního kapitálu ovlivňuje klíčovým způsobem samotnou
existenci organizace.
Management znalostí - je záměrná činnost, jejímž smyslem je
zabezpečit, aby praví lidé v organizaci měli v pravou chvíli správné znalosti.
Představuje soubor metod a postupů umožňujících manažerům řídit znalosti, které
jsou v jejich organizaci k dispozici nebo jež může organizace získat.
NahoruInformace
Nejde pouze o zjevné, explicitní znalosti ve formalizované,
zaznamenané formě, pro něž se používá termín informace. Vedle informací,
které mohou mít podobu zpráv, reportů, řídících dokumentů a směrnic, finančních
výkazů, statistických výstupů z procesů a podobně, existují v každé organizaci
ještě znalosti skryté, neformalizované, které se nacházejí v hlavách
lidí a nemusí být pouze výsledkem studia, ale i zkušenosti, intuice nebo mohou
souviset se zručností jednotlivců.
Na výkony organizace mají vliv oba okruhy znalostí.
Praxe ukazuje, že celkem jednoduchý požadavek vyjádřený v definici
managementu znalostí, je docela obtížné splňovat bez problémů a zádrhelů.
Většina organizací přistupuje ke znalostem spíše intuitivně a nevhodným
způsobem. I řízení znalostí probíhá mnohde jen v kampaních vyvolaných naléhavou
potřebou spojenou s významnou zakázkou nebo auditem a podobně. Pomine-li
naléhavost, usnou i opatření, která byla zavedena. Další komplikací managementu
znalostí bývá špatná komunikace uvnitř organizace, kdy jednotlivá pracoviště
nebo i zaměstnanci mají tendenci skrývat své znalosti před ostatními.
Každý, kdo někdy popisoval nějaký proces, poznal, že není jednoduché
skutečně odhalit, co a jak pracovníci dělají. Pomineme-li situaci, kdy se
někteří zaměstnanci snaží své znalosti úmyslně zatajit, stává se, že z mapování
činnosti vypadnou některé důležité detaily jen proto, že si jejich vykonavatelé
neuvědomili jejich důležitost. Zkušenosti s řízením kvality také hovoří o
příkladech, kdy jeden pracovník dělá určitou operaci výrazně lépe než ostatní
spolupracovníci, ale nikomu se nepodařilo zjistit proč, a proto selhaly pokusy
naučit to i ostatní.
NahoruŘízení znalostí
Organizace, která cíleně řídí své znalosti, je mnohdy překvapena,
kolik toho ví a zná a co všechno ví a zná. Zkušenosti z podniků dosvědčují, že
pomocí řízení znalostí lze velmi rychle zvýšit:
Spolu s tím můžete snižovat ztráty v oblastech plýtvání časem,
materiálem, lidskými zdroji a podobně.
Co je podstatné, že řízení znalostí mnohdy nevyžaduje velké
investice a i malé investice mohou přinést velké a rychlé výsledky. Zde si
uvědomme, že řízení znalostí není závislé pouze na drahých počítačových
systémech, ale mnohdy přinášejí výsledky efektivnější využití stávajících
prostředků a zdokonalení organizačních a mezilidských vztahů.
Důležité upozornění:
Znalosti nejsou informace. Znalosti nejsou vědět co, ale vědět jak.
Zavádění managementu znalostí není totožné se zaváděním počítačového
informačního systému, i když počítačový informační systém může být součástí
managementu znalostí. Znalost je něco jako informace v akci. Management
znalostí je…