10.7.5
Velkoobchod a jeho význam
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Velkoobchod se liší od maloobchodu svými funkcemi, které zajišťuje v
oběhu zboží. Liší se též od maloobchodu charakterem zákazníků a jejich kupní
motivací a rozsahem operací. Velkoobchodní transakce jsou obvykle větší než
maloobchodní a pokrývají větší územní oblast. Velkoobchod je vlastně
zprostředkovatelem obchodních činností. "Velkoobchod zahrnuje veškeré činnosti,
které jsou spojené s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále,
nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely.“ (Kotler)
Velkoobchodníci přinášejí se zajištěním zprostředkovatelské činnosti
pro své partnery mnohé výhody. Jejich partnery mohou být malí výrobci s
omezenými finančními zdroji, kteří si nemohou vybudovat vlastní organizaci pro
přímý prodej, velcí výrobci, kteří dávají přednost použití volných finančních
prostředků na rozvoj výroby než na zajišťování obchodních činností.
Specializace jejich činností může vést k efektivnosti. Velkoobchod vytváří
široký sortiment s velkým množstvím obchodních kontaktů s maloobchodníky
provozujícími velkokapacitní provozní jednotky typu supermarketů či
hypermarketů apod.
NahoruTransakcionální teorie
Efektivností obchodního zprostředkování se zabýval K. Brandt
(Preistheorie. Ludwigshafen l960) ve své transakcionální teorii. Tato
teorie kvantifikuje transakce potřebné k zajištění obchodování mezi výrobci a
maloobchodníky. Platí, že čím je větší nutnost velkého počtu partnerů při
tvorbě sortimentu, tím vyšší je efekt obchodního zprostředkování, neboť
zařazení jednoho mezičlánku mezi výrobce a maloobchod snižuje počet cest k
nákupu zboží a snižují se transakční náklady.
Transakcionální teorii si můžeme přiblížit na následujícím schématu.
První obrázek znázorňuje modelovou situaci bez zprostředkovatele (bez
velkoobchodu), týká se 3 výrobců a 3 maloobchodníků, kteří fungují v
zásobovacím systému. Každý maloobchodník, aby zajistil své zboží, musí
navštívit minimálně každého výrobce 1x, a proto je součet všech cest v systému
3 x 3, to je 9.
Jestliže však zapojíme velkoobchod, počet těchto cest se sníží na 6,
tj. o 1/3. Při zapojení většího počtu partnerů se úspora nákladů zvyšuje.
Ověření této teorie v praxi je spojeno s rostoucí šířkou a hloubkou sortimentu
a náročností jejího zajišťování např. právě pro již zmiňované velkokapacitní
prodejny, které nabízejí svým zákazníkům řádově několik tisíc druhů zboží.
Transakcionální teorie dle K. Brandta
Bez prostředníka:
S prostředníkem:
Pramen: Zpracováno dle VIESTOVÁ, K.: Teória obchodu. Bratislava:
Sprint, 2001, s. 76.
NahoruMatematické vyjádření
Matematické vyjádření (m - počet výrobců, n - počet
maloobchodníků, TN - transakční náklady, vyjádřené počtem uspořených cest).
Bez prostředníka:
TN = m x n
S prostředníkem:
TN = m + n
TNu - úspora transakčních nákladů
TNu = (m x n) – (m + n)
Úspora cest, kterou vypočteme, naznačuje možnost úspor, které ovšem
nemusejí být ve skutečnosti tak vysoké,…