10.7.7
Velkoobchodní vývojové trendy
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Řada trendů ve velkoobchodě je totožná s maloobchodem, neboť v
logistickém řetězci musí velkoobchod rovněž pružně reagovat na preference
konečných spotřebitelů a požadavky maloobchodu. Proto i velkoobchody usilují o
zdokonalení svých služeb a optimalizují své náklady. Uvedené trendy spolu velmi
úzce souvisejí a mnohé probíhají současně.
NahoruSplynutí a nabytí
Splynutí a nabytí, ke kterým často dochází v zájmu posilování pozic
na trhu, uskutečnila řada předních firem. Akvizice a fúze přispívají ke
koncentraci velkoobchodu a korespondují s prostorovou i provozní koncentrací
maloobchodu. Tento trend je ovlivněn tou skutečností, že jsou jádrem
maloobchodní sítě velkokapacitní jednotky, které nabízejí řádově několik tisíc
druhů zboží, takže velkoobchod musí být na tuto poptávku i četnost
vyskladňování připraven.
NahoruPřesun aktiv
Projevuje se prodejem nebo likvidací firemních poboček, které se
nacházejí v okrajových oblastech trhu. Tyto přesuny posilují základní podnik,
jenž se přibližuje k zákazníkovi.
Diverzifikace firmy - viz maloobchod.
NahoruIntegrace směrem vpřed a zpětná integrace
Vede k propojování organizačních struktur velkoobchodních firem s
maloobchodem i výrobou, která směřuje ke koncentraci, a tím k pozitivnímu
ovlivňování ziskového rozpětí. V podstatě se jedná o již zmiňované vertikální
marketingové systémy.
Vlastnické značky - viz maloobchodní značky.
NahoruPronikání velkoobchodu na mezinárodní trhy
Je projevem jeho internacionalizace, která probíhá souběžně s
internacionalizací maloobchodu, a podporuje rozšíření…