dnes je 25.4.2024

Input:

Základní práce s Excelem 2010

13.3.2012, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní práce s Excelem 2010

Obsluha programu

U Excelu 2007 došlo k radikální změně v ovládání programu. Hlavní nabídka a panely nástrojů byly nahrazeny jediným systémem karet s tlačítky a rozvíracími seznamy (ribbon). I při práci s Excelem 2010 máte k dispozici tyto možnosti ovládání programu:

1. Karty v horním okraji okna. Jedná se o hlavní ovládací prvek.

2. Tlačítko Office v levém horním okraji okna bylo nahrazeno tlačítkem Soubor, jež slouží k práci se soubory a k trvalým nastavením práce programu.

3. Panel Oblíbené. Tento panel si můžete přizpůsobit podle své potřeby.

4. Pravé tlačítko myši. Po klepnutí pravým tlačítkem myši se zobrazí místní nabídka. Při klepnutí do buňky je kromě místní nabídky zobrazen další pomocný plovoucí panel s nejpoužívanějšími tlačítky.

5. Klávesové zkratky můžete používat stejně jako v dřívějších verzích Excelu. Kromě toho můžete ovládat jednotlivé příkazy pomocí levého Alt + příslušného písmene. Stisknete-li levou klávesu Alt, zobrazí se na panelu nástrojů jako nápověda písmena jednotlivých klávesových zkratek:

V Excelu 2010 jsou trvale zobrazeny tyto karty:

  1. Karta Domů obsahuje nejpoužívanější funkce programu pro práci se schránkou, formátování buněk, plnění, řazení, filtrování a mazání.

  2. Kartu Vložení použijte pro vkládání grafů, obrázků, práci se záhlavím a zápatím a k tvorbě kontingenčních tabulek.

  3. Na kartě Rozložení stránky naleznete prvky nastavení vzhledu stránky při tisku.

  4. Karta Vzorce je určena pro vkládání funkcí, definování názvů a další práci se vzorci.

  5. Kartu Data použijte pro řazení, filtrování, tvorbu souhrnů a přehledů a k tvorbě propojení s jinými daty.

  6. Karta Revize je určena pro kontrolu pravopisu, práci s komentáři, zámek a sdílení listů a sešitu.

  7. Kartu Zobrazení použijte pro nastavení způsobu zobrazení sešitu.

Pro práci s makry a uživatelskými formuláři je určena karta Vývojář, která však není standardně zobrazena. Excel podle potřeby zobrazuje a skrývá další nástrojové karty.

Ovládací prvky na jednotlivých kartách jsou logicky uspořádány do pojmenovaných sekcí. Na jednotlivých kartách máte k dispozici běžná tlačítka pro jednorázovou akci a tlačítka se šipkou, která po klepnutí zobrazí podrobnější nabídku. Řada sekcí má v pravém dolním rohu umístěno ještě malé tlačítko s ležatým křížkem. Klepnutím na toto tlačítko zobrazíte dialogové okno pro podrobnější nastavení.

Úprava panelu Oblíbené

Panel Oblíbené je umístěn nad nebo pod panelem karet. Po instalaci kompletu Office obsahuje tlačítka Uložit, Zpět a Opakovat. Můžete si jej (na rozdíl od nástrojových karet) přizpůsobit podle své potřeby. K tomu použijte tento postup:

  1. Klepněte na tlačítko Soubor.

  2. Zvolte příkaz Možnosti.

  3. V levé části zobrazeného okna klepněte na volbu Panel nástrojů Rychlý přístup.

  4. V rozvíracím seznamu Zvolit příkazy nastavte potřebnou kategorii příkazů.

  5. V levém seznamu označte potřebný příkaz a klepněte na tlačítko Přidat.

  6. Nepotřebný příkaz odstraňte tlačítkem Odebrat.

  7. Potvrďte tlačítkem OK.

    Nastavení panelu Oblíbené je trvalé.

Práce se soubory

Pro práci se soubory Excelu klepněte na tlačítko Soubor. Tím si zobrazíte nabídku, která obsahuje příkazy pro otevření, uložení a zavření sešitu, uložení sešitu pod jiným jménem a založení nového sešitu. V této nabídce naleznete také seznam posledních otevřených sešitů, nabídku pro tisk a příkaz pro ukončení práce programu.

Klepnutím na příkaz Tisk zobrazíte základní nabídku pro nastavení tisku souboru.

Formáty sešitů

Excel 2010 používá tři formáty zpracovávaných sešitů:

  1. Starší formát s příponou XLS, který je kompatibilní s dřívějšími verzemi Excelu. Tento sešit může obsahovat také makra, která jsou v Excelu 2010 spustitelná.

  2. Výchozím formátem nového sešitu je soubor s příponou XLSX, který je sice úspornější a zabírá méně místa na disku, avšak není čitelný předchozími verzemi Excelu. Tento typ sešitu nemůže obsahovat makra.

  3. Formát sešitu s podporou maker (přípona XLSM) použijte pro sešit se zaznamenanými makry nebo kódem, vytvořeným jazykem VBA.

V Excelu 2010 můžete upravovat sešit původně vytvořený ve starším formátu, který zůstane i po provedení úprav čitelný staršími verzemi Excelu. Nesmíte však použít formátování, které není ve starších verzích dostupné. Týká se to např. rozšířených možností podmíněného formátování, které Excel 2010 nabízí.

Uložení sešitů v jiném formátu

Pro uložení sešitu ve změněném formátu použijte tento postup:

  1. Klepněte na tlačítku Soubor.

  2. Klepněte na příkaz Uložit jako.

  3. Zvolte potřebný formát sešitu. Volbou Sešit aplikace Excel 97–2003 uložíte sešit ve starším formátu.

  4. Zvolte název a umístění souboru a uložení potvrďte.

Práce se soubory pomocí tlačítka Soubor je zřejmě méně pohodlná než u dřívějších verzí Excelu. Proto si potřebná tlačítka přidejte na panel Oblíbené.

Formátování buněk

Pro formátování vzhledu buněk použijte tři sekce na kartě Domů:

  1. Sekce Písmo obsahuje tlačítka pro nastavení písma, pozadí a ohraničení buněk.

  2. Sekce Zarovnání obsahuje tlačítka pro zarovnání buněk, orientaci a zalomení textu a pro slučování buněk.

  3. Sekce Číslo obsahuje tlačítka pro nastavení číselného formátu buněk.

Všechny tři sekce obsahují v pravém dolním rohu malé tlačítko s šipkou v rohu, kterým si zobrazíte kompletní dialogové okno pro formátování buněk, známé z dřívějších verzí Excelu.

Formátování písma

Kromě běžných tlačítek pro nastavení typu a velikosti písma, tučného a podtrženého písma a kurzívy je v sekci Písmo ještě k dispozici dvojice tlačítek pro zvětšení a zmenšení písma. Tlačítko pro potržení je opatřeno šipkou; klepnutím na tuto šipku si zobrazíte nabídku s možnostmi jednoduchého a dvojitého podtržení.

Nastavení barvy písma je v Excelu 2010 podstatně

Nahrávám...
Nahrávám...