Základní práce s Excelem 2010
U Excelu 2007 došlo k radikální změně v ovládání programu. Hlavní
nabídka a panely nástrojů byly nahrazeny jediným systémem karet s tlačítky a
rozvíracími seznamy (ribbon). I při práci s Excelem 2010 máte k dispozici tyto možnosti
ovládání programu:
1. Karty v horním okraji okna. Jedná se o hlavní ovládací prvek.
2. Tlačítko Office v levém horním okraji okna bylo nahrazeno tlačítkem Soubor, jež slouží k práci se soubory a k trvalým
nastavením práce programu.
3. Panel Oblíbené. Tento panel si můžete přizpůsobit podle své
potřeby.
4. Pravé tlačítko myši. Po klepnutí pravým tlačítkem myši se zobrazí
místní nabídka. Při klepnutí do buňky je kromě místní nabídky zobrazen další
pomocný plovoucí panel s nejpoužívanějšími tlačítky.
5. Klávesové zkratky můžete používat stejně jako v dřívějších verzích
Excelu. Kromě toho můžete ovládat jednotlivé příkazy pomocí levého Alt +
příslušného písmene. Stisknete-li levou klávesu Alt, zobrazí se na panelu
nástrojů jako nápověda písmena jednotlivých klávesových zkratek:
V Excelu 2010 jsou trvale zobrazeny tyto karty:
-
Karta Domů obsahuje nejpoužívanější funkce programu pro
práci se schránkou, formátování buněk, plnění, řazení, filtrování a mazání.
-
Kartu Vložení použijte pro vkládání grafů, obrázků, práci
se záhlavím a zápatím a k tvorbě kontingenčních tabulek.
-
Na kartě Rozložení stránky naleznete prvky nastavení
vzhledu stránky při tisku.
-
Karta Vzorce je určena pro vkládání funkcí, definování
názvů a další práci se vzorci.
-
Kartu Data použijte pro řazení, filtrování, tvorbu souhrnů
a přehledů a k tvorbě propojení s jinými daty.
-
Karta Revize je určena pro kontrolu pravopisu, práci s
komentáři, zámek a sdílení listů a sešitu.
-
Kartu Zobrazení použijte pro nastavení způsobu zobrazení
sešitu.
Pro práci s makry a uživatelskými formuláři je určena karta Vývojář, která však není standardně zobrazena. Excel podle potřeby
zobrazuje a skrývá další nástrojové karty.
Ovládací prvky na jednotlivých kartách jsou logicky uspořádány do
pojmenovaných sekcí. Na jednotlivých kartách máte k dispozici běžná tlačítka
pro jednorázovou akci a tlačítka se šipkou, která po klepnutí zobrazí
podrobnější nabídku. Řada sekcí má v pravém dolním rohu umístěno ještě malé
tlačítko s ležatým křížkem. Klepnutím na toto tlačítko zobrazíte dialogové okno
pro podrobnější nastavení.
Úprava panelu Oblíbené
Panel Oblíbené je umístěn nad nebo pod panelem karet. Po
instalaci kompletu Office obsahuje tlačítka Uložit, Zpět a Opakovat. Můžete si jej (na rozdíl od nástrojových karet) přizpůsobit
podle své potřeby. K tomu použijte tento postup:
-
Klepněte na tlačítko Soubor.
-
Zvolte příkaz Možnosti.
-
V levé části zobrazeného okna klepněte na volbu Panel nástrojů Rychlý přístup.
-
V rozvíracím seznamu Zvolit příkazy nastavte potřebnou
kategorii příkazů.
-
V levém seznamu označte potřebný příkaz a klepněte na tlačítko Přidat.
-
Nepotřebný příkaz odstraňte tlačítkem Odebrat.
-
Potvrďte tlačítkem OK.
Nastavení panelu Oblíbené je trvalé.
Pro práci se soubory Excelu klepněte na tlačítko Soubor. Tím si
zobrazíte nabídku, která obsahuje příkazy pro otevření, uložení a zavření
sešitu, uložení sešitu pod jiným jménem a založení nového sešitu. V této
nabídce naleznete také seznam posledních otevřených sešitů, nabídku pro tisk a
příkaz pro ukončení práce programu.
Klepnutím na příkaz Tisk zobrazíte základní nabídku pro nastavení tisku
souboru.
Formáty sešitů
Excel 2010 používá tři formáty zpracovávaných sešitů:
-
Starší formát s příponou XLS, který je kompatibilní s dřívějšími
verzemi Excelu. Tento sešit může obsahovat také makra, která jsou v Excelu 2010
spustitelná.
-
Výchozím formátem nového sešitu je soubor s příponou XLSX, který
je sice úspornější a zabírá méně místa na disku, avšak není čitelný předchozími
verzemi Excelu. Tento typ sešitu nemůže obsahovat makra.
-
Formát sešitu s podporou maker (přípona XLSM) použijte pro sešit
se zaznamenanými makry nebo kódem, vytvořeným jazykem VBA.
V Excelu 2010 můžete upravovat sešit původně vytvořený ve starším
formátu, který zůstane i po provedení úprav čitelný staršími verzemi Excelu.
Nesmíte však použít formátování, které není ve starších verzích dostupné. Týká
se to např. rozšířených možností podmíněného formátování, které Excel 2010
nabízí.
Uložení sešitů v jiném formátu
Pro uložení sešitu ve změněném formátu použijte tento postup:
-
Klepněte na tlačítku Soubor.
-
Klepněte na příkaz Uložit jako.
-
Zvolte potřebný formát sešitu. Volbou Sešit aplikace Excel
97–2003 uložíte sešit ve starším formátu.
-
Zvolte název a umístění souboru a uložení potvrďte.
Práce se soubory pomocí tlačítka Soubor je zřejmě méně pohodlná než u
dřívějších verzí Excelu. Proto si potřebná tlačítka přidejte na panel Oblíbené.
Pro formátování vzhledu buněk použijte tři sekce na kartě Domů:
-
Sekce Písmo obsahuje tlačítka pro nastavení písma, pozadí a
ohraničení buněk.
-
Sekce Zarovnání obsahuje tlačítka pro zarovnání buněk,
orientaci a zalomení textu a pro slučování buněk.
-
Sekce Číslo obsahuje tlačítka pro nastavení číselného
formátu buněk.
Všechny tři sekce obsahují v pravém dolním rohu malé tlačítko s
šipkou v rohu, kterým si zobrazíte kompletní dialogové okno pro formátování
buněk, známé z dřívějších verzí Excelu.
Formátování písma
Kromě běžných tlačítek pro nastavení typu a velikosti písma, tučného a
podtrženého písma a kurzívy je v sekci Písmo ještě k dispozici dvojice
tlačítek pro zvětšení a zmenšení písma. Tlačítko pro potržení je opatřeno
šipkou; klepnutím na tuto šipku si zobrazíte nabídku s možnostmi jednoduchého a
dvojitého podtržení.
Nastavení barvy písma je v Excelu 2010 podstatně…