Analýza silných a slabých stránek
SWOT analýza
SWOT analýza, pokud je provedena poctivě, může podnikateli ukázat řadu
pozitivních i negativních faktorů, které je potřeba zvážit, a zjistit, zda se
lze připravit na potenciální rizika a nebezpečí, minimalizovat slabé stránky
podnikatele, využít příležitostí a silných stránek a vybudovat tak v budoucnu
prosperující firmu.
SWOT analýza = studie, která pomáhá posoudit úspěšnost
firmy nebo určitého projektu zjištěním silných a slabých stránek
(Strengths, Weaknesses), příležitostí a hrozeb (Opportunities,
Threats).
Každý podnikatel chce, aby byla jeho firma trvale úspěšná. Investoři
před vložením finančních prostředků zkoumají, zda je daný projekt reálný a má
šanci na úspěch, neboť se chtějí vyhnout riziku a přijít tak mnohdy o nemalé
peníze. Při rozhodování si sepisují pozitiva a negativa a podle toho, která
skupina zvítězí, se rozhodují. Aniž by to třeba tušili, sestavují tak částečně
tzv. SWOT analýzu.
Výhody a nevýhody
Mezi výhody SWOT analýzy patří především rychlost a relativní jednoduchost, takže každá firma si může vytvořit sama svou vlastní SWOT
analýzu v poměrně krátké době a levně. Ovšem za předpokladu, že se na její
realizaci bude podílet co možná nejvíce pracovníků napříč spektrem celé firemní
organizační struktury. V případě, že bude na analýze pracovat omezená skupinka
lidí z jedné hierarchické skupiny, např. management, může dojít k velkému
zkreslení, k chybným závěrům a tím tak ke zmaření celé práce i k ohrožení
úspěšnosti projektu či firmy. Dá se totiž předpokládat, že management nerad
přiznává slabé stránky firmy nebo projektu, takže může dojít k
podceňování slabých stránek a k přeceňování stránek silných. Tomu lze předejít
tím, že se na SWOT analýze bude podílet co možná nejvíce pracovníků na všech
…