102
Otázky a procvičení k 1. lekci
Uveďte
1. Proč je nutné zprávu správně zakódovat?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
2. K čemu vedou agresivní, mentorující, sugestivní otázky?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
3. Jaký je význam zpětné vazby?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
4. Čím je významná nonverbální komunikace?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
5. Který druh pohledu na druhou osobu použijete, pokud chcete vyjádřit upřímný zájem o komunikované a respekt ke komunikujícímu; kam směřuje?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
6. Jaký typ komunikátora charakterizuje např.: vyjadřování požadavků jako pokyn nebo hrozba, skákání do řeči, nedání příležitosti k vyjádření, projevování ostentativního nezájmu?
………………………………………………………………………………………..................
7. Jak byste charakterizovali:
-
útočný poslech
-
opovržlivý poslech
-
hodnotící poslech
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
8. Uveďte příklad:
-
agresivní otázky
-
mentorující otázky
-
sugestivní otázky
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
9. Který typ zóny využíváme vůči cizím osobám a neznámým lidem; o jak velkou vzdálenost se jedná?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
10. Jaké jsou důsledky bariér v komunikaci?
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
11. Uveďte nejčastější problémy komunikace ve vaší organizaci; které se (systematicky) řeší, které jsou opomíjeny, přestože způsobují poruchy, problémy; které by vyžadovaly podle Vašeho názoru odbornou pomoc.
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
V následujících tvrzeních označte ta správná – svou volbu zdůvodněte (naznačte výsledek či dopad v praxi)
1. Na metodě použité pro přenos zprávy (volbě kanálu) příliš nezáleží.
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
2. Manažer se nemusí zabývat precizností komunikace, není nutné srozumitelně mluvit, naslouchat a snažit se porozumět druhému, reagovat na sdělení, může postupovat podle vlastních zájmů, skákat do řeči, soustředit se na komunikaci.
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
3. Efekt zakotvení znamená, že lidi posuzujeme a komunikujeme s nimi podle „zakotveného názoru” nereflektujícího na jejich změnu.
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
4. Manipulátor se často omlouvá, ospravedlňuje sám sebe, žádá o dovolení, schválení toho, co dělá nebo říká, nevyjadřuje se přímo, ustupuje při náznacích odporu.
………………………………………………………………………………………..................
………………………………………………………………………………………..................
5. Naslouchající dává pohledem na hovořícího najevo svůj souhlas, zájem, pokud odvrací pohled, dá tím najevo nezájem, výhrady, neschopnost se soustředit.
………………………………………………………………………………………..................
…