4.7
Vybrané problémy řízení lidských zdrojů v obchodě
4.7.1
Specifika personálního řízení v obchodním podniku
Obchod a zejména maloobchod je významným zaměstnavatelem. V České
republice v současnosti pracuje cca 700 000 pracovníků (FO). Podíl zaměstnanců
obchodu na celkové zaměstnanosti v národním hospodářství činil v roce 2008 16,4
%. Oproti období před rokem 1989 (CPE - centrálně plánovaná ekonomika) to je
téměř dvojnásobný nárůst. V obchodě pracují zaměstnanci i majitelé. Proto je
třeba problematice lidských zdrojů věnovat mimořádnou pozornost. I přes
rostoucí velikost provozních jednotek počty pracovníků absolutně rostou, i když
již mírnějším tempem, než tomu bylo v počátcích transformace ekonomiky, kdy
docházelo k výrazným přesunům pracovníků mezi národohospodářskými sektory ve
prospěch terciární sféry. Přes trendy mechanizace obchodního provozu je člověk
nezbytný a nezastupitelný při prodeji zboží. Ve světě (např. v Japonsku)
existují i zcela automatizované prodejny, ale i ty se bez lidského prvku
neobejdou. Dobrý tým je zárukou úspěchu.
Personální řízení musí probíhat v souladu s cíli a filosofií
podniku. Firmy si vytvářejí modely řízení lidských zdrojů, jež však nejsou
zcela přenosné v rámci mezinárodního prostředí a intenzivní internacionalizace,
která je pro současný obchod typická.
Modely řízení musí zohledňovat tři bariéry, a to kapitálovou sílu
firmy, kvalifikaci lidí, úroveň vzdělanosti a kultura prostředí.
-
Kapitálová síla firmy ovlivňuje rozsah investic do
techniky a technologií, což souvisí s potřebným objemem zdrojů na konkrétní
pracovní operace, na bezpečnost a ochranu práce i sociální vybavenost včetně
služeb poskytovaných zaměstnancům.
-
Kvalifikace lidí v regionech je rozdílná. Lidé se liší
svými dovednostmi a znalostmi, úrovní schopností ovládat určité metody a
techniky, jazykovou vybaveností. Tyto rozdíly kladou jiné odlišné nároky na
výchovu a výcvik zaměstnanců a celkový proces jejich rozvoje.
-
Úroveň vzdělanosti a kultura prostředí ovlivňují
strategii v oblasti řízení lidských zdrojů. Lidé mají odlišné tradice, způsob
života, etiku chování. V zemi se projevují různou intenzitou odborové aktivity.
S tím souvisí sociální politika firmy a služby zaměstnancům, benefity apod.
Tyto odlišnosti mají vliv na organizační strukturu firem i úroveň a
rozsah…