10.2.7
Vývojové stupně marketingu
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Odhlédneme-li od některých specifik daných oborů, v nichž je
marketing uplatňován, můžeme rozlišit následující vývojové stupně marketingu podle jejich obsahového zaměření.
Obsahové zaměření marketingu v německy mluvících zemích:
V 50. letech převládala výrazná orientace na výrobu a
prodej. Toto období je považováno za start marketingu, neboť se projevily první
snahy o profilaci značkových výrobků a segmentace trhu. V tomto období byl
marketing prezentován jako distribuční funkce. 60. léta jsou spojována s vlastním zrozením
marketingu. Objevil se Kotler se svou orientací na potřeby spotřebitelů.
Marketing byl využíván k tomu, aby ovlivňoval zákazníka. Marketingové nástroje
byly v centru pozornosti organizací. V 70. letech se začíná
projevovat zájem firem o spolupráci, o koordinaci své činnosti, koncentruje se
obchod. Firmy mají větší zájem o vertikální marketing. Marketingový mix se
rozvíjí směrem k obchodu a službám. Analyzují se vztahy podniku a trhu, začíná
se využívat SWOT analýza. Marketing se stává paralelní funkcí vedení. K dalšímu
posílení pozice marketingu dochází počátkem 80. let v souvislosti
s důsledky první ropné krize a následujících recesí. Surovinové zdroje byly
omezeny, trh byl nasycen, vzplál konkurenční boj. Konkurenční výhoda se
objevuje v Porterových pracích, které představují teoretická východiska pro
chápání podnikových prostředků dlouhodobě. Marketing se dostává do pozornosti
dlouhodobých záměrů organizací.
Rozšíření marketingu pokračuje v 90. letech. Postupuje
jeho orientace na okolí a marketing jako funkce vedení přechází na duální
pozici, kdy představuje rovnoprávnou podnikovou funkci a vůdčí koncepci
managementu. Nové podněty v podnikových…