10.6.1
Význam obchodních procesů ve výrobě a jejich podstata
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
NahoruVýroba
Výroba je chápána jako cílené spojení, resp. kombinace, výrobních
faktorů (práce, půda a kapitál) za účelem získání užitečných výstupů z
podnikové činnosti, kterými jsou výrobky a služby. V užším pojetí je výroba
vnímána jako transformace vstupů na výstupy, tedy vlastní výrobní proces.
Výroba je hodnototvorným procesem, což praktický znamená, že všechny zapojené
výrobní faktory přispívají k vytvoření novéhodnoty, která uspokojují konkrétní
lidské potřeby.
Výrobě předchází příprava spočívající v celé řadě činností závislých
na charakteru výrobků, způsobu výroby a jejím množství. Patří sem zpravidla
veškerý výzkum a vývoj nových výrobků až po podrobné zpracování technologického
procesu. Vývoj nových výrobků je spojen s inovacemi různého řádu. Na přípravu
výroby navazuje vlastní výrobní proces, podle plánu výroby, který má podobu
bilance, v níž se poměřují výrobní potřeby a jejich zdroje. Plán výroby se
odvíjí od marketingového a prodejního plánu.
I když hlavní náplní výroby je produkce výrobků, neobejdou se
výrobci bez určitých logistických činností, které v sobě zahrnují i obchodní
procesy, které můžeme charakterizovat jako směnu komodit mezi jednotlivci nebo
skupinami na základě výměnného obchodu nebo prostřednictvím peněz. Ve výrobě se
tyto procesy týkají zejména nákupu surovin, základních a pomocných materiálů a
výrobních zařízení, které představují vstupy výrobního procesu. Vyrobené
produkty (výstupy) pak jsou prodávány zákazníkům.
Jestliže dobře funguje nákup v podniku, lze zajistit bezporuchovou
činnost výrobního procesu. V tržní ekonomice je předpokladem
konkurenceschopnosti především vysoká úroveň prodeje. Přechod k marketingové
koncepci v podnikání úlohu…