Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
NahoruVznik obchodu a společenská dělba práce
Obchod jako samostatná hospodářská činnost vznikl na rozhraní
rodové a otrokářské společnosti (cca 1000 let př. n. l. na území Egypta a
Řecka). Vznikla zbožní výroba s cílem prosté výměny výrobků zprostředkované
kmenovými náčelníky mezi kmeny a rody. Formování obchodu vyvrcholilo
třetí velkou společenskou dělbou práce, a to oddělením obchodu od řemesel
spojeným s oddělením měst od vesnic. Předtím proběhly dvě velké společenské
dělby práce, zemědělství se oddělilo od pastevectví a řemesla od
zemědělství.
Dělba práce a vznik obchodu
NahoruZbožní výroba a oběh zboží
Podmínkou vzniku obchodu byl tedy vznik zbožní výroby, výroby
pro směnu zboží jako důsledku společenské dělby práce a existence samostatných
výrobců. Současně docházelo k nárůstu místní a časové diferenciace mezi oběma
akty směny, tj. mezi místem a časem koupě a prodeje. Směna umožněná existující
společenskou dělbou práce a existencí vznikajících hospodářských subjektů byla
doprovázena specializací výrobců i prodejců, což podmiňovalo vznik oběhu zboží
(logistiky). Oběh zboží je součástí reprodukčního procesu. Tím, že jsou výrobci
a spotřebitelé odděleni, je nezbytné mezi nimi zabezpečit přemístění zboží. Ve
výrobě tvoříme hodnoty, oběh zboží tyto hodnoty realizuje.
NahoruVznik peněz
Se vznikem společenské dělby práce byl spojen i vznik peněz jako všeobecného ekvivalentu. Nejprve probíhala přímá výměna výrobku za
výrobek, tzv. barterový obchod, pak se platilo kožešinami, plátnem, později
drahými kovy a poté papírovými penězi, dnes se fyzická platidla nahrazují
různými formami bezhotovostních plateb.
NahoruZákon nabídky a poptávky
Dalšími základními činiteli obchodních činností a trhu je nabídka a
poptávka, zákon nabídky a poptávky a tržní mechanismus, který působí na základě
procesu utváření nabídky, poptávky a ceny. Zákon nabídky a poptávky je
objektivně působící zákon zbožní výroby, což je proces vzniku disproporcí mezi
výrobou a spotřebou v sortimentu, množství a kvalitě zboží v důsledku dělby
práce a vlastnických vztahů. Nabídka vyjadřuje co a v jakém množství
vyrábět a prodávat, poptávka co a v jakém množství spotřebovávat.
Proces utváření tržní nabídky se liší tím, kde probíhá, zda
na úrovni výroby či samotného obchodu. Obecně je závislý na vlastních
nákladech, cenách technologických substitutů, organizaci trhu a specifických
faktorech.
Proces utváření tržní nabídky na úrovni obchodu je
závislý na: